Vrijdag: National Park Huangguoshu - Reisverslag uit Guiyang, China van guiyangers - WaarBenJij.nu Vrijdag: National Park Huangguoshu - Reisverslag uit Guiyang, China van guiyangers - WaarBenJij.nu

Vrijdag: National Park Huangguoshu

Door: Koos en Iet

16 April 2011 | China, Guiyang

Vandaag naar de grootste watervallen van China. Een dag om nooit meer te vergeten....
We vertrokken om half tien met de auto; Tulip, een vriendin van Shabai reed ons. Na enige tijd: file. Daardoor kwamen we pas na twaalven aan. Eerst maar eens eten in een chinees (jawel) restaurant. Daarna naar binnen. Het park bleek zo groot dat we vervoer nodig hadden; een taxi zou ons de hele dag van het ene naar het andere plekje brengen.
Plek 1: dat was parkachtig: mooie bomen, een aantal pauwen en een mooie kleine waterval.
Toen we uitgekeken waren, door naar plek 2: de grote waterval, die heeft een hoogte van 74 meter en een breedte van 101 meter en is daarmee de grootste van China. We liepen eerst door een fraaie bonsai-tuin en gingen vervolgens meer dan 300 treden naar beneden. Erg mooi, maar ook wel druk. Vanaf een wiebelende hangbrug wat gefilmd.
Helaas was overal de elektriciteit uitgevallen, dus geen ijsjes, geen verlichting in de gang achter de waterval en geen 'lift' voor vermoeide ouderen onder ons. Helaas: we moesten klimmend terug.
Plek 3: misschien nog wel de mooiste: een (sub-?)tropisch woud met bijzondere planten, vogels, en prachtige uitzichten. Ook nog een heel mooie druipsteengrot met stalagmieten van wel 20-30 meter hoog. Een oude Puyi-vrouw hielp ons door kruipdoor-sluipdoor-gangetjes (let op je hoofd!).
De terugweg viel zwaar tegen: na een maaltijd gingen we om half acht op pad, om vrij snel in een onweersbui terecht te komen, die ik nog nooit zo heb meegemaakt; alsof ze een badkuip vlak voor de auto leegden; we gingen even naar de vluchtstrook. Daarna kwamen we in een file terecht. Uiteindelijk kwamen we na een reis van ruim 4,5 uur thuis en konden we nog "Happy birthday" voor Shabai zingen. Snel naar bed...
(Koos)
Een fantastische uitstap om de verjaardag van Shabai te vieren. Op de heenreis al genoten van de prachtige natuur. Velden koolzaad tussen groene heuvels. Op de derde plaats het park inwaren 365 stepstones, nl met alle dagen van het jaar erop geschreven. Het was hier heerlijk rustig en prachtige rotsfomatisch begroeid met cactussen. Zelfs bananaebomen groeien hier.
(Iet)

• 16 April 2011 - 05:38

Dram De Witte:

Beste Koos en familie,

Wat leuk om je reisverslag te zen en overal sta je er met een brede grijns op van plezier.Elisabeth gefeliciteerd met je verjaardag. Wat woon en werk je in een prachtig land.
    Koos Je vrouw zorgt goed voor de achtergebleven "kudde" .We genieten hier van de bloemenpracht van de lente .
    Nog een goede week toegewensd,

H.gr. Bram

• 16 April 2011 - 06:47

Wim Vleeming:

Ha Koos,
    Ziet er allemaal indrukwekkend uit. Kan me voorstellen dat dit beelden zijn die je nooit meer vergeet.

Hebben ze alleen Chinese restaurants of zijn b.v. de pizzeria's en MD ook al opgerukt tot in China?
    groetjes Wim

• 16 April 2011 - 12:09

Bart:

Foto's bevestigen weer dat ik China de meest indrukwekkende land vind.

Gaaf, zo'n waterglijbaan in laatste filmpje :)

• 17 April 2011 - 07:24

Jaap En Marian:

Hallo Koos en reisgenoten,

Wat genieten we van jullie verslagen. Wat
    een mooi land. Leuk, al die dansende mensen op straat en wat een natuur.
    Geniet nog maar lekker.

Hartelijke groeten

• 18 April 2011 - 08:40

ALICE 18apr 1037lt:

Wat een leuke belevenissen,met veel plezier lees ik jullie reisverslagen.Wat cool he die watervallen?Geniet nog van de resterende tijd.Tot een volgende reactie,and take care!