omapraat - Reisverslag uit Guiyang, China van guiyangers - WaarBenJij.nu omapraat - Reisverslag uit Guiyang, China van guiyangers - WaarBenJij.nu

omapraat

Door: Iet

16 Juli 2016 | China, Guiyang

Gisteren kreeg Lion zijn eerste tandje. Hij is nu bijna 9 maanden oud. Ook zagen we hem ineens spontaan in zijn handjes klappen, Waarna we spontaan het lied ' klap eens in je handjes, blij blij blij ' aanhieven. Hij is nog wat eenkennig en laat het wel toe als ik hem knuffel of eten geef, maar als zijn moeder in het vizier is, dan heeft zij toch zijn voorkeur. Ook 's nachts wordt hij nog vaak even wakker, wat wel een aanslag is op de nachtrust van zijn ouders. Overdag daarentegen kan hij heel lang lief alleen spelen. Het liefst timmert hij op alles wat geluid maakt. Eten doet hij ook prima en sinds hij een tandje heeft ook broodkorstjes.
Shengmei maakt grote vorderingen in haar vocabulair. Kaas is geen ka meer maar echt kaas. Ze praat heel veel woordjes na die wij tegen haar zeggen en zo kan ze ineens 'watermeloen' bijna goed uitspreken. Ook haar eigen naam is geen probleem voor haar. Ze begrijpt zowel het Chinees van haar vader als het Nederlands van haar moeder en oma. Shengmei is nu bijna twee jaar en een heel ondernemende peuter, die je maar beter goed in de gaten houdt. Met oma is ze al dikke vriendjes. Altijd handig zo'n reserve moeder en heerlijk om mee te spelen en te dollen.
Gisteren zijn we met haar naar een speelplaats gegaan met wat glijbaantjes. Hier durft ze al helemaal zelfstandig op te klimmen en af te glijden. Eindeloos vaak achter elkaar en met een stralende lach op haar gezicht. Het is jammer dat deze speelplek 45 minuten lopen is door heel druk verkeer. Bijna in elke woonwijk zijn wel wat kleine pleintjes, maar nergens met speeltuigen voor kinderen. Wel met gym toestellen voor oude mensen. Daarom wil ik als verjaardagscadeau een glijbaantje kopen en hier op het pleintje zetten, maar dan moeten we daar eerst toestemming voor krijgen. Afwachten dus maar. Vandaag zijn we met Lion en Shengmei naar een visvijver gewandeld. We hebben de visjes gevoerd en er was een jongetje die bellenblaas had gekregen van zijn moeder. Dit tot groot plezier van een groepje kinderen en van Shengmei en Lion.

• 16 Juli 2016 - 15:43

Aha, de tweetaligheid begint al duidelijk te werken. Lijkt me leuk als je dat geschakel tussen twee talen bij zo'n kleintje merkt!