Verschil tussen dag en nacht - Reisverslag uit Guiyang, China van guiyangers - WaarBenJij.nu Verschil tussen dag en nacht - Reisverslag uit Guiyang, China van guiyangers - WaarBenJij.nu

Verschil tussen dag en nacht

Door: Iet

19 Juli 2016 | China, Guiyang

Zondag zijn we naar het bos geweest. Helemaal zuid-oost van de stad in een groot bospark. Ongeveer een uur rijden met de taxi. Zij wonen in noord-oost
Eerst hebben we daar wat gegeten in een restaurantje met twee tafels. Heel lekker. Daarna het bos in en heerlijk gewandeld. Wel jammer dat er ook auto's in mogen, maar die rijden wel heel langzaam. De wandelpaden zijn wel autovrij maar niet geschikt voor wandelwagens. Met veel trappen enzo. Er wonen ook apenfamilies in dit bos. Toen we aandachtig naar de grappige capriolen van de apen stonden te kijken, was er ook een groep Chinezen. Alleen keken zij niet naar de apen, maar naar onze aapjes, namelijk Shengmei en Lion. In deze stad kom je maar heel zelden buitenlanders tegen. Vooral de kinderen trekken daardoor altijd veel aandacht.
Maandag was ik 's morgens met Shengmei naar het pleintje vlak bij hun huis. Hier kan ze lekker met haar loopauto rijden en we kunnen er samen stoepkrijten. Opeens zag ik hier een prachtige grote vlinder. Echt heel groot, zeker een spanwijdte van 16 cm. Ik meette met mijn hand van duim tot pink gestekt. De kleuren waren ongeveer van een schoenlappertje. Beetje geel-oranje-bruin. Helaas had ik geen mobiel op zak en kon er dus geen foto van maken. Ik hoop hem nog eens te fotograveren. 's Middags ben ik met Shabai naar een Nederlandse vrouw geweest. Zij zorgt voor kinderen met heel verschillende handicaps. Ze werkt voor een neutrale stichting. Ze woont in een gewoon apartement en vangt hier wel 17 kinderen op in de leeftijd van 0 tot 7 jaar. De kinderen krijgen dan wel een goede verzorging, maar ze hebben nauwelijks ruimte om te spelen.
Maandagavond zijn Shabai en ik naar het centrum van de stad geweest. Overdag is deze stad vooral vuil, lelijk en vol lawaai en stank. Auto's, bussen, karren en scooters, alles rijdt kriskras door elkaar met veel getoeter en geschreeuw. Er zijn 4 of 5 rijbanen in een richting en een viaduct parallel erover. Met daaronder geparkeerde auto's en karren. Op de stoepen allemaal kraampjes met handelaars en veel kleine winkeltjes en eettentjes. Overal drukte en haastige mensen. 's Avonds verandert de stad in een zee van lichtjes. Rond acht uur wordt het al donker. Alle lelijks verdwijnt en de mensen worden rustiger. Op het grote plein spelen kinderen met allerlei lichtjes speelgoed. Er is een parcour waar kinderen kunnen skileren. Soms ook met lichtjes en er worden wedstrijdjes gereden. Ergens anders wordt gedanst of gezongen. Wij hebben heerlijk gewandeld over het plein en langs het water met de lichtschijnsels weerspiegeld in het water. Overal gezelligheid. Middenin de stad draait de rivier en op dit punt staat een theehuisje in oud Chinese stijl. Mooi verlicht met rode lampionnetjes. Waarschijnlijk gebouwd op de fundering van een oude burcht. Er heerst een totaal andere sfeer en ook al is het evengoed overal heel druk, toch kan je enorm genieten. Als we dan ook nog een vers geperst glas sinaasappelsap drinken samen kan mijn dag niet meer stuk.
Vanmorgen zijn we nog even met Shengmei de stad in geweest om wat zaken te regelen en te shoppen. Ik wilde wat korte broeken voor haar kopen, maar we kwamen thuis met twee leuke blousjes voor Shabai, waar ze heel blij mee is.

PS Ik kan helaas geen video's toevoegen. Deze fuctie zou er niet meer zijn

• 19 Juli 2016 - 10:59

Tonny:

Leuk om te lezen wat je allemaal doet daar! En wat een mooie foto van jou en Shengmei!

Veel liefs!
    Tonny en Thomas

• 19 Juli 2016 - 16:53

S.:

Mooi verslag. Dank je wel! En veel plezier nog daar!

• 19 Juli 2016 - 18:17

Koos:

Herinneringen.... Guiyang is mooi s avonds in het centrum. Restaurantje ziet er ook goed uit. Wel beetje vermoeiend voor Shabai zo te zien? ( foto 2 )

• 19 Juli 2016 - 19:45

Hoi Iet,

Ik zie dat de video-uploadfunctie 'tijdelijk niet beschikbaar is'. Normaal zou je 5 video's moeten kunnen uploaden.
    Overigens heb je nog maar ruimte voor 10 extra foto's, tenzij je oude foto's (van vorige drie reizen) delete.

Groetjes!