Dinsdag: opvang weeskinderen met Downsyndroom - Reisverslag uit Guyang, China van guiyangers - WaarBenJij.nu Dinsdag: opvang weeskinderen met Downsyndroom - Reisverslag uit Guyang, China van guiyangers - WaarBenJij.nu

Dinsdag: opvang weeskinderen met Downsyndroom

Door: Koos en Iet

12 April 2011 | China, Guyang

Foto's en video geplaatst!
Vandaag gingen we naar een huis, gerund door een Nederlands echtpaar, waar weeskinderen met (vnl.) Down-syndroom worden opgevangen. Zij zijn zelf op vakantie in NL en nu wordt de leiding waargenomen door een ander jong stel. We hebben gezongen en gespeeld met de kinderen: Nederlands, Engels en Chinees. De kinderen zijn tweetalig, doordat er in huis veel Nederlands wordt gesproken. Daarna hebben we met een aantal kinderen nog een wandelingetje gemaakt naar een groot meer.
's Avonds aten we bij hun buurvrouw Xiaoli (zie film). Toen we teruggingen was het pikdonker en in het begin geen straatverlichting.
Na terugkomst met de bus hebben we nog even rondgelopen over de kledingmarkt hier om de hoek.
(Koos)
In dit huis is Shabai 7 jaar geleden begonnen te werken. Veel van de kinderen kennen haar goed en zijn erg blij als ze komt. Het is heel mooi werk, juist omdat gehandicapten als onwaardig worden gezien. Shabai vertelde dat in een afval schuurtje daar in de buurt een tijdje een mentaal gehandicapte man woonde. Deze wordt dan weggehaald en waarschijnlijk ergens op het platteland gedropt in de hoop dat hij de weg niet terug vindt.
We ontmoeten veel goede Chinese vrienden (broers en zussen) en horen veel verhalen. De mensen zijn al heel gelukkig als je als buitenlander met hen wil eten en naar hen luisteren.
(Iet)

• 14 April 2011 - 13:32

ALICE 14APR 1526LT:

Wat een bevlogenheid van dit ned echtpaar om dit werk te doen in dat verre china.Chapeau!!!!Ik zou nu toch wat ned woordjes willen horen van die chinese kindjes,zoals jullie vertelden;wordt er 2talig met ze gesproken?Of 3talig??Enig nietwaar.

• 04 Januari 2015 - 15:50

Julian Korteweg:

Beste Koos en Iet,

mijn naam is Julian Korteweg (23), studeer geneeskunde en ga in maart van Istanbul naar Beijing fietsen, met een groep van ongeveer 6 man . Ik heb een zusje met down-syndroom en ik zou deze reis graag willen combineren om geld in te zamelen voor een goed doel in China. Hebben jullie misschien contact gegevens van dit weeshuis, zodat ik daar contact mee kan opnemen en eventueel geld zou kunnen inzamelen voor een mooi doel in dit weeshuis? Jullie zouden mij daar ontzettend bij helpen,

Alvast hartelijk dank,

Met vriendelijke groet,