Met de trein van Chongqing naar Guiyang - Reisverslag uit Guiyang, China van guiyangers - WaarBenJij.nu Met de trein van Chongqing naar Guiyang - Reisverslag uit Guiyang, China van guiyangers - WaarBenJij.nu

Met de trein van Chongqing naar Guiyang

Door: Koos en Iet

05 April 2013 | China, Guiyang

Koos:
Vanmorgen in het hotel eerst een Chinees ontbijtje gebruikt en daarna naar het station, lekker op tijd.
Aangekomen op het station werden we niet toegelaten omdat we op een ander station moesten opstappen. Er is geen verbinding tussen beide stations (de enige 2 in deze multimiljoenenstad, die wel een uitgebreid prachtig metronet kent), dus weer naar buiten (in de lenteregen). Een taxichauffeur wilde ons wel naar het juiste station brengen aan de andere kant van de stad, zo'n 30 km rijden. Gelukig waren we daar nog (ruim) op tijd....
De treinreis was een belevenis: we hadden bedden gereserveerd zodat we ook even konden liggen. Naast de bedden een gangetje met neerklapstoeltjes. In de gangen op de grond stonden metalen kannen met heet water voor thee die mensen zelf bij zich hadden en voor het aanmaken van noedels. Veel beweging van mensen die even gingen liggen en daarna er weer uit kwamen. Heel veel personeel in de trein (controleurs, schoonmaakpersoneel, verkopers, totaal enkele tientallen). We hebben een spelletje Mhing gedaan en Rush hour-puzzles opgelost.
Genoten van prachtige landschappen (bergen, rijst- en groentevelden), en ook onderweg veel bouwactiviteiteen in de steden.
Bij Guiyang Station stond Tao ons al op te wachten en hij regelde een taxi. Zelf kon hij er niet meer bij en nam een andere taxi.
Bij Shabai nog trappen op (ze woont op de 6e, geen lift). Gelukkig droegen Shabai en Tao de zware koffers naar boven voor de ouderen!
Iet:
Gisterenmorgen vroeg kon ik mijn dochter weer in mijn armen sluiten. Dat was een heerlijk weerzien. Na een paar uurtjes slapen zijn we de grote stad Chongqing gaan verkennen. Een heel andere stad dan Guiyang. Veel groter, maar veel minder hectisch en best wel mooi. mooie oude stukjes stad die nog aan een heel ver verleden doen denken en gelukkig niet afgebroken zijn, maar nu gerenoveerd worden. We hebben op een mooie plaats kunnen genieten van lekkere thee en een mooi uitzicht.
Vandaag 9 uur in de trein naar Guyang en we hebben ons geen moment verveeld. Er is heel veel te zien vanuit de trein. Tussen elke heuvel rijstvelden in plateaus. Verder veel afwisselende landschappen en dorpjes en af en toe een stad. Gelukkig was het niet overvol in de trein en konden we veel bewegen en allerlei zitplaatsen uitproberen. En lekker een uurtje plat rusten tussendoor.
En nu zijn we dus bij Shabai en hebben we Tao ontmoet en kunnen we heerlijk van elkaar genieten.

• 05 April 2013 - 21:03

Bart:

Wat een geluk dat jullie op tijd waren vanmorgen!
    En leuk om te lezen, zo'n reis. Het doet me denken aan mijn reis door China. Ook zo'n treinrit gedaan met veel beweging van mensen. Wat moeten jullie genieten! En is het altijd weer een belevenis om je familie te bezoeken. Veel plezier!