opvang van gehandicapte kinderen - Reisverslag uit Guiyang, China van guiyangers - WaarBenJij.nu opvang van gehandicapte kinderen - Reisverslag uit Guiyang, China van guiyangers - WaarBenJij.nu

opvang van gehandicapte kinderen

Door: Koos

15 April 2015 | China, Guiyang

Vandaag gingen we met Elisabeth naar een vriendin, die in een torenflat 10 appartementen huurt om gehandicapte kinderen (Down / autistisch etc) op te vangen. Een ruimte is voor school, enkele voor speelruimte, diverse voor wonen, etc.
Er werkt een onderwijzeres, die de kinderen op een speelse manier dingen leert, ze zingen en dansen, etc. Er zijn ook veel helpers (ik schat zo 1 op 4-5 kinderen). De vriendin vertelde dat de helpers vaak heel erg gemotiveerd zijn. Een bv. is op aanraden van haar man gekomen. Hij heeft zelf een heel moeilijke jeugd gehad, verdient waarschijnlijk genoeg om zijn vrouw niet te hoeven laten werken mar stimuleerde haar, en zij ziet in een van de kinderen
haar oudste kind dat al vroeg overleed. Een ander verhaal is dat van een vader die zijn kind elke dag komt brengen en halen en evenveel van dat kind houdt als van zijn andere kind, iets dat heel bijzonder is voor een Chinees. Een van de kinderen is via een helper hier gekomen; het kind was de hele dag vastgebonden bij haar grootouders.
De vriendin vertelde van allerlei manieren en therapieen waardoor de kinderen zich ontwikkelden.
De vriendin hoopt over enkele jaren de mogelijkheid te hebben om een eind buiten de stad een complex te starten waarin de kinderen ook met dieren kunnen omgaan en een moestuintje kunnen bijhouden etc. (soort kinderboerderij). De huur van 10 appartementen kost ook veel geld, dus het kopen van een complex zou een mooie optie zijn.

• 15 April 2015 - 13:53

Ditta:

Beste Koos en Iet,
    wat bijzonder om zo met jullie mee te kunnen leven, het zijn levendige verslagen en de foto's maken dat ik er ook een beeld bij kan krijgen! Ik wens jullie de zegen van de Vader toe. Wat een goed en prachtig werk wordt daar gedaan voor deze kinderen!

• 17 April 2015 - 21:44

Nelly:

Beste Koos en Iet,

Via Jantine kan ik toch kijken naar jullie belevenissen!
    Wat fijn dat jullie een mooie tijd hebben met elkaar.
    Geweldig wat Elisabeth en Touwtje betekenen voor de kansloze
    mens in dit land.
    Ik wens jullie een veilige en goed vlucht terug!